.
\

Werken met je intuïtie

Intuïtie kun je zien als een onmisbaar zintuig. Het is je (voor)gevoel, onderbuikgevoel en fijngevoeligheid.

Bij een goed werkende intuïtie ben je beter in staat om situaties, personen, omgeving te scannen en heel belangrijk: het kan je helpen bij het nemen van beslissingen.

Je kunt een sterke intuïtie ontwikkelen door het simpelweg te trainen!  

Hoe werkt dit dan?

In tegenstelling van wat vaak wordt gedacht, verloopt onze communicatie niet alleen via onze gedachten.

Zodra we denken, voelen we tevens! Wanneer iemand zegt “ik denk daar heel anders over” dan heeft deze persoon er tevens zijn gevoel op los gelaten. Wanneer je denkt, zie je beelden en put je uit ervaringen. Er komen dan direct chemische stofjes vrij, wat je hartslag weer beïnvloedt. 

Het verstand kan dus niet zonder het gevoel en hieruit kunnen we concluderen dat er zowel in ons brein, maar ook in ons gevoel doorlopend van alles gebeurt. Sterker nog, het is zowel een wisselwerking als een samenwerking!

Onze overtuigingen, normen en waarden, sociale ontwikkeling, ervaringen en ons karakter, maken dat we ons op een bepaalde manier uiten, verwoorden en onze eigen interpretatie hebben.

Zo veel mensen, zo veel meningen. Wanneer iemand zegt “ ik sta hier blanco in” dan bedoeld de persoon in kwestie dat hij of zij een mening niet bloot wil geven, want het is onmogelijk om geen mening te hebben.

Er is al sprake van communicatie zonder in gesprek te gaan met iemand. Wanneer je iemand ontmoet ben je, zonder je hier bewust van te zijn, direct de uitstraling aan het scannen, lees invoelen! 
Het uiterlijk, een bepaalde oogopslag, een handdruk van iemand, kunnen je in een paar seconden al zoveel informatie verstrekken, waar jij dan (on)bewust je conclusie aan verbindt.

Ieder mens is dus door het leven gevormd en heeft zich tevens daardoor op een bepaalde manier ontwikkeld en onbewust zijn voorkeur en of tegenstand daaraan verbonden.  

Zo werkt dat dus ook op de werkvloer en in het werkveld.
Ik weet uit ervaring door de trainingen die ik heb gevolgd, dat er bij een verkoop- en of communicatietraining nauwelijks of niet aandacht wordt besteed aan onze intuïtie. Dat is doodzonde, want dit is nu juist de sleutel tot goede communicatie!  

We overdenken namelijk heel veel, maar we laten te weinig ons gevoel er op los, omdat de meeste mensen geneigd zijn bewust of onbewust er niet naar te luisteren.

Door meer naar je intuïtie te luisteren, kun je beter beslissingen nemen en anticiperen en zul je vele malen succesvoller zijn in je werk! 
In mijn cursussen 
leer je hoe jij je hiervan bewust kan worden, dit kan ontwikkelen en toe te passen. 
 

E-mailen
Bellen
Map
Info